Wednesday, March 9, 2016

Tegurlah. Selagi hatinya masih boleh dilentur!

Aku menulis kerana aku juga mahu ditegur. Mungkin ditegur dengan nasihat hasil tulisanku sendiri. Kerana hakikatnya aku juga seorang pelupa dan perlu sentiasa diingatkan. Kerana mungkin boleh jadi terkadang aku hanya pandai berkata-kata namun pabila musibah menjengah tiba, akulah nombor satu yang buntu langkah, kelu bicara! Sungguh amatku benci jika diri langsung tiada teguran kerana itu mungkin suatu masa nanti akan membawa aku kepada kecelakaan. Rencana syaitan untuk menyesatkan itu sangat bermacam-macam. Itulah yang aku belajar dari sebuah kehidupan.


Menulis berdasarkan pengalaman itu lebih bererti kerana telah kau lalui dan fahaminya sendiri. Apa yang pasti kini jika aku menulis sekadar untuk berbasa-basi tanpa sendiri aku fahami, maka ‘risiko’nya agak lebih tinggi. Untuk lebih fahami, diri ini juga akan terkadang akan turut sama diuji. Untuk dinilai sama ada apa yang ditulis dan nasihat yang diberi dan dikongsi sekadar dituju untuk menenangkan hati orang lain ataupun sebenarnya juga untuk empunya diri sendiri!

Menulis bersandarkan kewarasan akal fikiran ataupun emosi dan perasaan, itu adalah pilihan. Benarnya, andai menulis bersandarkan akal fikiran, bukan sahaja kekhilafan insan lain, malah kesilapan dirimu sendiri perlu turut dipertimbangkan. Namun andainya dipengaruhi emosi dan perasaan seperti amarah dan bertujuan untuk menyakitkan hati dan mendapat perhatian, maka aku lebih memilih untuk lupakan saja niat itu. 

Seiring dengan rencana penulisan ini, turut kukirimkan untaian doa yang kupinjam dari al-Nasa’i untuk dipersembahkan kepada-Nya yang sentiasa memerhati dan mengawal seluruh urusan hidup matiku ini.

“Wahai yang Maha Hidup lagi Maha Berdiri Sendiri, dengan rahmat-Mu aku memohon pertolongan. Perelokkanlah segala urusanku dan jangan sesekali Engkau wakilkan pada diriku sendiri walau apa jua keadaan sekalipun.”
 
Rasulullah menceritakan,
“Sesungguhnya aku tahu ahli neraka yang terakhir keluar lalu menjadi ahli syurga terakhir masuk. Dia keluar daripada neraka dengan merangkak. Allah berfirman kepadanya, ‘Pergilah masuk ke syurga!’ Orang tersebut bergegas menuju ke syurga. Tergambar dalam fikirannya bahawa syurga sudah penuh. ‘Wahai Tuhanku, aku rasa syurga telah penuh!’ Allah pun membalas, ‘Pergilah masuk ke syurga! Sesungguhnya engkau layak mendapat nikmat sebenar dunia dan 10 kali ganda!’ Orang tersebut berkata, ‘Wahai Rabbku, apakah Engkau mengejek aku sedangkan Engkau Raja?’ Rasulullah tertawa hingga terlihat gigi gerahamnya. Kemudian Baginda bersabda, ‘Itulah tempat tinggal ahli syurga yang paling rendah.’” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Aku sentap! Oh Tuhan, adakah aku adalah orang terakhir itu? Atau layakkah aku menjadi orang yang layak menghuni syurga-Mu meski tempatnya bukan yang paling rendah? 

Seringku terfikir begitu. Belakangan ini.

“Jika kamu meminta kepada Allah, mintalah Firdaus. Firdaus itu terletak di tengah-tengah syurga dan paling tinggi. Atas darinya ialah Arasy al-Rahman. Dari Firdauslah memancar sungai-sungai syurga.” (Riwayat al-Bukhari)

Bagaimana mungkin aku harus meminta Firdaus-Mu andai di tempat paling rendah pun aku tiada berkelayakan? 

Benar, andai diberi pilihan sewaktu dilahirkan, tiada siapa yang mahukan dirinya jadi yang terburuk malah terbaik segala. Semuanya. Mahu jadi pelajar terbaik di sekolahnya, pekerja paling tinggi pangkat di tempat kerjanya, paling berada di kawasan kejiranannya, pemimpin paling berpengaruh di negaranya. 

Semuanya itu kita mahukan, mereka mahukan, kau mahukan, malah aku juga mahukannya! Namun apakah apa yang kita mahu, apa yang kita idam semua itu kita peroleh? Lantas pabila apa yang kita terlalu taksub inginkan ia namun tidak mampu kita miliki, hati mula berandaian serba serbi seolah kitalah juara peramal nasib kita sendiri di masa depan.

“Kalau begini, mesti akan jagi begitu.”
“Kalaulah aku study betul betul dulu mesti aku dapat jugak anugerah Dekan tu.”
“Kalaulah dia tak hadiri majlis tu, mesti dia takkan terlibat dengan kemalangan.”
“Kalaulah aku tak kahwin dengan kau dulu, mesti hidup aku tak sengsara macam ni.”

Sebenarnya, betulkah kalau kita rasa sebegitu, kita akan dapat seperti yang kita mahukan juga? Bila akal pemikiran mula dipengaruhi dengan kata hati yang bermain dengan emosi, maka itulah jadinya. Apatah lagi dengan emosi marah, sedih, kecewa, dukacita dan bermacam emosi ketidakselesaan lain lagi. Apakah kita tidak tahu bahawa Allah sesungguhnya tidak menyukai kita beranggapan sedemikian seolah-olah kita tidak redha dan menerima segala perancangan-Nya terhadap kita. 

“Mukmin yang kuat lebih disukai oleh Allah daripada mukmin yang lemah. Namun pada kedua-duanya ada kebaikan. Berjaga-jagalah terhadap perkara yang boleh mendatangkan kebaikan kepada engkau, pintalah pertolongan daripada Allah. Sekiranya engkau ditimpa sesuatu musibah, maka jangan engkau berkata, ‘Sekiranya (kalau) aku lakukan begini maka sudah pasti lain yang berlaku. Tetapi katakanlah, ‘Itu merupakan takdir Allah dan Dia melakukan apa yang dikehendaki-Nya, sesungguhnya ‘kalau’ akan membukakan pintu amalan syaitan.’’’ (Riwayat Muslim)

Atau kita sudah tahu namun kita sengaja mahu mengundang murka-Nya?

Sebetulnya atas apa sahaja yang kita buat, sama ada betul mengikut landasan ataupun tersasar dalam memilih jalan, maka ingatlah bahawa ada sesuatu yang Allah mahu ajarkan kita di dunia ini. Diberikan ujian bukan untuk saja-saja. Malah diciptakan kita juga bukanlah saja-saja. Mesti ada sesuatu. Seperti juga apa yang kita lakukan pasti ada sebabnya termasuklah berbuat baik terhadap orang yang pernah mengkhianati dan menzalimi kita. Ia itulah lillahi Taala!

Kejayaan dan kebahagiaan, dugaan dan rintangan semua itu adalah ujian. Apabila kita kaya, apakah kita akan sentiasa ingat untuk memberi dan apabila miskin, adakah kita akan sentiasa ingat bahawa kita tergolong dalam kalangan orang yang bersabar.

Walau apa pun profesion kita, hakikatnya kita semua adalah seorang pelajar. Pelajar yang akan berterus-terusan belajar di sepanjang perjalanan kehidupan menuju destinasi abadi. Sama ada kita belajar dari orang lain, kesilapan orang lain, mahupun kesilapan kita sendiri. Usah ditertawakan andai musibah menimpa saudaramu sendiri kerana mungkin boleh jadi kerana dirimu tidak tertanggung menerimanya, maka Allah caturkan untuk mereka, dan bukan hak engkau untuk menilai atau mengadili kerana apa yang lebih penting adalah engkau perlu belajar dari musibah mereka itu. 

Adakala Allah aturkan ujian kapada kita untuk orang lain dapat belajar dari kita dan adakala ujian yang tidak mampu kita tanggung, Allah suratkan untuk orang lain maka tugas kita di situ adalah untuk belajar daripadanya! Tidak nampakkah kita di situ? Mengapa perlu dikutuk, mengapa perlu dicaci, andai kita tahu semua orang diuji dan adakala kita juga lakukan kesilapan seperti orang lain. 


Apabila kita sentiasa ingat bahawa setiap manusia di dunia ini sering diuji, mesti tidak akan ada antara kita kan bersifat dengki dan iri hati sesama sendiri. Mengapa perlu ada cemburu kalau hati kita sudah merasa serba cukup dan redha segalanya? Mengapa perlu ada dengki andai kita sudah tahu kita semua sama sahaja sering diuji untuk berada di atas dan di bawah? Mungkin kita tidak sama layanan pujian dari manusia, mereka pekerja lebih baik prestasi, mereka pelajar paling cerdik di dalam kelas, mereka seorang pemimpin yang paling disegani di kalangan orang atasan, namun hakikatnya siapa pun kita, kita  sama sahaja di sisi Tuhan Yang Maha Satu.

No comments:

Post a Comment