Friday, October 17, 2014

Job Scammed: Pro in Service?

 
 
dada berombak ombak kencang nak tulis entri ni.
nak kata marah atau confused atau kecewa atau speechless, semuanya ada.
aku tak tau sama ada ini betul job scammed atau sebaliknya, tapi untuk korang kat luar sana mohon berhati hati lah ye kalau korang akan telah/sedang/akan 'berpengalaman' macam aku nak cerita ni.

10 October 2014 (Friday)

I was called by an unknown number: 03 - 2261 4082 (4.45 pm)
then aku tengok jam dah pukul 5 lebih mungkin dah habis office hour, so I decided not to call them back.
tapi esok tu (Saturday, 1.42 pm), aku just try nasib lah, try called kot kot office dorang kerja hari Sabtu jugak. tapi tak berjawab.

13 October 2014 (Monday)

Once again, they called me back at 2.53 pm (miscalled) and I call them back at 3.34 pm.
hello, ni siapa ya?
boleh saya tahu siapa bercakap ya?
saya ___.
ya, kenapa ya cik ____?
erm, hari tu number ni ada called saya. so saya nak tahu siapa yang called tu.
okay macam ni cik ___, nanti saya check dengan management dan akan called you back lah.
okay, terima kasih. bye.

 3.37 pm
satu panggilan dari number 03 - 2261 4134

hello, boleh saya bercakap dengan cik ___.
ya saya bercakap. 
okay, saya dari company ___, kitorang reviewed resume awak dari Jobstreet, dan nak offer awak sebagai admin. jadi, saya nak tanyalah sama ada awak dah kerja ke belum sekarang ni?
ohh, belum. saya masih belum bekerja. (super excited nak mampus)
okay, company kami ni di KL Central dan boleh tak saya nak arranged interview untuk awak esok?
erm, aaa, erm, aaa, (gagap pulok!) boleh tak bagi saya masa sebab saya masih kat kampung ni.
so, bila awak available?
dalam Khamis (16 October 2014) boleh?
Khamis ni (16 October 2014) atau Khamis minggu depan (23 October 2014)?
kalau nak ASAP, Khamis ni lah.
 sebelum tu kami nak tanya nanti awak datang KL awak akan tinggal kat mana?
kat rumah sewa kawan saya.
kalau nak datang kerja hari hari tak jadi masalah lah ya? (macam confirm jah aku akan dapat job tuh)
let's say kalau saya betul dapat kerja tu, kawan saya akan arranged rumah sewa untuk saya.
ohh macam tu ke?
kenapa ya, company ni ada offer sekali tempat tinggal ke?
eh takda la. kami taknak awa ada masalah nak datang kerja nanti.
ohh, tak kot buat masa ni (yakin celah mana taktau -..-'_
kalau macam tu, esok (14 October 2014), saya akan called awak balik lah untuk confirmation.
okaylah bye.
then berbalas salam.

*manis suaranya. lembut percakapannya.
semua ada makna tuuu~
 
then aku baru sedar, aku lupa nak tanya dorang dari company apa sebab masa awal awal dia introduced tu aku cuma  dengar pro pro jah.
jenuh mau search nanti. 
so, aku try called number tu (03 - 2261 4134) balik. 
5 kali.
tak angkat.
line busy.

15 October 2014 (3.24 pm)

aku tunggu punya tunggu punya tunggu (see, betapa gilanya aku nak dapat kerja, macam tunggu ayam jantan nak bertelur -..-), dorang tak call pun. cuaca makin gelap nak hujan. kang kalau guruh kilat dah tak boleh nak cakap phone. so, aku pun called dorang.. (03 - 2261 4082)

hello, saya ___.
ya kenapa ___?
boleh  sambungkan saya ke ext. 4134?
boleh saya tahu untuk apa?
hari tu number ni ada called saya offer untuk position admin dan dia janji nak call saya untuk confirmation. 
ohh, siapa PIC?
alamak, saya lupa nak tanya la pulak. (sambil gelak mengekek)
erm, dari company mana?
pun tak tahu jugak.
okay, nanti saya check dengan management dan kami akan call awak balik ya.
okay. terima kasih. bye.
bye.

time dia tanya company apa tu, aku dah mula pelik. apa, dorang ni ada beratus company ke kena handle?
tapi aku abaikan jah.
then lagi sekali aku punya tunggu punya tunggu,

(5.23 pm: 03 - 2261 4134)

hello, boleh saya bercakap dengan cik ___.
ya, saya bercakap.
ya, ada apa ___?
saya nak inform yang saya tak available Khamis esok (16 October 2014) sebab Ahad ni baru saya bertolak ke KL. kalau nak jugak, dalam Selasa minggu depan lah. takpa ke?
ouh, kiranya awak available Selasa minggu depan lah ya?
ya.
kiranya saya arrange interview untuk awak Selasa minggu depan pukul 10 pagi ya?
okay baiklah. tapi sebelum tu saya nak tanya beberapa soalan lah.
nak tanya apa ya?
ni dari company apa ya?
Pro in Service.
boleh saya tahu siapa yang bercakap (PIC)?
Miss Baizura.
err, company ni industry apa ya?

mungkin disebabkan aku banyak sangat tanya,

takpa, takpa, awak jangan risau. awak datang ja interview. nanti kami akan explain detail semua pasal company ni dekat awak. saya akan in charged awak untuk interview nanti.
ouh, boleh pulak macam tu? saya tak perlu tahu langsung pasal company ni?
takpa, jangan risau. awak cuma datang bawak document penting saja nanti.
okaylah kalau macam tu. terima kasih. bye.

then, berbalas salam.

secara jujurnya, time aku tengah berurusan dengan semua ni, aku banyak baca doa ni. dan Alhamdulilah Allah tolong aku dari semua keraguan.


"Wahai Yang Maha Hidup dan Yang Berdiri Sendiri. Dengan rahmat-Mu, aku memohon bantuan. Perelokkanlah semua urusanku dan jangan sesekali Engkau serahkan segala urusanku kepada diriku sendiri walau apa sekalipun."
"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kebimbangan dan kesedihan. Aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan. Aku berlindung kepada-Mu dari sifat kedekut dan penakut dan aku berlindung kepada-Mu daripada dililit hutang dan tekanan orang lain"

berbalik kepada cerita tadi...

even dia cakap tak perlu risau pasal company tu, aku tetap insisted nak search jugak. kot kot ada orang buat reviews kan. boleh tau sedikit sebanyak pasal environment kerja kat situ macam mana.

then aku jumpa...

 


 


then, aku pun terkejut.
ohmaii~
then terus rasa excited nak buat entry ni.

untuk baca lebih lanjut, boleh ke blog Unspoken Words.

for those that craving so much nak dapat kerja tu kan, mohon berhati hati.
rezeki kita tu tetap ada.
Allah dah tetapkan. 
lambat atau cepat saja.

dan ingat, Allah sentiasa lindung hamba hamba-Nya yang tak putus putus usaha. bukan yang selalu cari jalan nak MENGANIAYA.

okay. ciao~

 

4 comments:

  1. erm. jahatnya org tu. ramai dh yg terkena. lps nie kena lbih berhati2. :)

    ReplyDelete
  2. @Jie Najihah:

    beware dengan detail company. kalau dorang refuse nak bagi, tu mesti ada something wrong somewhere la tu. hati2 :)

    ReplyDelete
  3. Dpt call no yg same tp die kata name company hm group.. gune khidmat pak gugel x jumpa2.. suruh dtg intrvw next monday ni tp alamat pintu opis pon xbg reason ikut direction plaza sentral.. adakah ini same.

    ReplyDelete