Saturday, September 6, 2014

bening sabtu.

 
tanpa dinafikan, tahun ini merupakan tahun yang paling banyak aku berdoa. istiqamah-kah? mungkin.

berdoa serba segala. dipermudahkan segala. dibukakan pintu rezeki mereka, kami, dan juga aku. tidak dilupa doa untuk cepat dapat kerja! Allahu Rabbi~

inilah fitrah manusia yang salah satunya adalah dia akan berdoa dengan "super" dan "terlalu" apabila berkehendakkan sesuatu. walau dia tahu apa yang dia nak mustahil dia akan dapat. aku terasa. aku terkedu dengan teguran Dia.

"Apabila manusia ditimpa bahaya dia berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring, duduk dan berdiri. Tetapi setelah Kami hilangkan bahaya tersebut daripadanya, dia kembali ke jalan yang sesat seolah-olah dia tidak pernah berdoa supaya Kami menghilangan bahaya tersebut." (Yunus 10: 12)

terasa hinanya diri bila kenangkan kesombongan diri yang terlampau di saat Dia limpahkan kehidupan aku dengan serba nikmat suatu ketika dulu. kau sombong dengan Dia! kau jelek!

"Tatkala Kami berian nikmat kepada manusia, dia berpaling dan sombong. Tetapi apabila ditimpa kesusahan dia banyak berdoa." (Fussilat 41: 51)

(!______!")

 

 

No comments:

Post a Comment